Otevření obecní prodejny 24/7 Vidice
Obec Vidice otevírá první obecní bezobslužnou prodejnu v Plzeňském kraji. Nový model může inspirovat další obce
Vidice, 7. srpna 2025 – V obci Vidice byla dnes slavnostně otevřena nová hybridní prodejna, která funguje v nepřetržitém režimu 24/7. Poháněna je technologiemi od P.V.A. systems a provozuje ji přímo obec.
Prodejna funguje v tzv. hybridním režimu – během části dne je zákazníkům k dispozici personál, následně se obchod přepne do plně bezobslužného režimu. „Ve Vidicích dříve fungoval klasický obchod, který byl bohužel kvůli vysokým provozním nákladům uzavřen. Díky technologickému řešení, které zásadně snižuje náklady spojené s provozem, jsme schopni prodejnu znovu otevřít a zajistit tak pro naše občany základní služby,“ říká starostka obce Vidice Ilona Fišerová. "Obchod v malé obci není jen místem nákupu, ale částečně i komunitním centrem. Jsem nadšená z toho, jak se projekt vydařil, a že právě naše obec může být ukázkovým příkladem a inspirací pro ostatní. "
Bezobslužná prodejna ve Vidicích je jen začátek
Ve spolupráci s P.V.A. systems a franšízovou sítí Můj obchod vzniklo komplexní řešení bezobslužného prodeje, šité na míru potřebám venkova. „Pro malou obec, jako jsou Vidice, je prodejna tohoto typu určitě přínosem. Vidice jsou tak vůbec první vesnicí Plzeňského kraje, kde něco podobného otevíráme. A těší mě, že je to právě tady na Domažlicku, kam pravidelně jezdím,“ uvedl hejtman Plzeňského kraje MUDr. Kamal Farhan. „Zajištění základní obslužnosti venkova je jednou z našich priorit. I proto jsme vytvořili cílený dotační program, který obcím umožňuje využít moderní technologie ke zlepšení kvality života obyvatel. Vidice jsou příkladem úspěšného spojení inovace, odvahy a spolupráce. Věřím, že tento pilotní projekt se stane vzorem pro další obce v našem kraji i mimo něj.“
Technologie umožňuje bezobslužný provoz
Technologické řešení dodala společnost P.V.A. systems, která se specializuje na pokladní systémy a automatizaci maloobchodu. „Srdcem každé bezobslužné prodejny je právě pokladní systém, který díky napojení na centrální řízení franšízové sítě umožňuje obcím provozovat širokosortimentní prodejnu efektivně a s minimální zátěží,“ říká Radek Nachtmann, ředitel P.V.A. systems.
“Zaměřujeme se na to, aby měl zákazník z nákupu co nejlepší zážitek. Naše samoobslužné pokladny jsou například vybaveny automatickým rozpoznáním váženého zboží – zákazník tak nemusí složitě vyhledávat položku v seznamu, ale zboží je rozpoznáno automaticky.“
Díky centrálnímu číselníku zboží v systému B.O.S.S. Enterprise, který spravuje společnost Makro, má obecní prodejna k dispozici všechna kmenová data včetně legislativních požadavků. Provozovatel tak nemusí manuálně spravovat pokladní systém, což zásadním způsobem zvyšuje efektivitu.
Videoanalýza jako pilíř bezpečnosti
„Součástí našeho systému je i pokročilá videoanalýza a vzdálený online monitoring prodejny. V prodejně je instalován videoserver, který detekuje mimořádné nebo rizikové situace – například kolaps osoby při zdravotních potížích, a tyto situace okamžitě hlásí dohledovému centru. Systém rovněž vytváří tzv. chytré filmy z událostí v prodejně, které umožňují zpětnou kontrolu nákupů a rychlé odhalení případného nežádoucího chování, “ vysvětluje Patrik Nachtmann, projektový manažer, P.V.A. systems.
Vstup pomocí mobilní aplikace a zákaznických karet
Pro vstup do prodejny mimo běžnou otevírací dobu s obsluhou slouží mobilní aplikace DoKapsy od ČSOB, kde se zákazník registruje pomocí bankovní identity. Pro registraci do aplikace nemusí být klientem ČSOB. „Díky naší mobilní aplikaci a úzké spolupráci s P.V.A. systems se neotevírá jen prodejna, ale i nový standard pohodlného a dostupného nakupování, který funguje 24/7. Podpora těchto projektů na lokální úrovni je pro nás prioritou, protože věříme, že digitální inovace patří nejen do měst, ale i na venkov,“ říká Adam Benjamín Kolber, Innovation Manager, ČSOB. Alternativně je vstup do prodejny umožněn i pomocí čipových karet, které vydává obecní úřad.